GRECJA NA TALETZU W DIETETYCZNYM WYDANIU – Z CYKLU "DIETA Z CZTERECH STRON ŚWIATA"

Dzień Grecki

To już drugie „światowe” menu Dobrej Diety z cyklu „Dieta z czterech stron świata”. Tym razem zabieramy Was do słonecznej, przesiąkniętej starożytną kulturą, niosącej echem radosną muzykę i śpiewy z licznych tawern, pachnącej oliwą z oliwek i tzatzikami Grecji.

Grecka kuchnia uważana za jedną z najsmaczniejszych i zarazem najzdrowszych na świecie. Nic więc dziwnego, że nasze oczy skierowały się właśnie w tą stronę. Grecy z reguły są silni i zdrowi, co zawdzięczają między innymi częstemu spożywaniu ryb, różnorodnych warzyw, czosnku, owoców, oliwy z oliwek oraz przyspieszających metabolizm przypraw i świeżych ziół, od których zdecydowanie nie stronią. Dodatkowo o ich sprawną przemianę materii dbają również doskonałe wina i anyżowy alkohol Ouzo, których spożywanie w niewielkich ilościach doskonale pomaga w trawieniu obfitych greckich kolacji.

Kuchnia Grecji posiada także niezwykle długą tradycję – liczy sobie blisko 4000 lat. Nikogo nie zdziwi zatem fakt, iż to właśnie w tym kraju powstała pierwsza na świecie książka kucharska. W 330 roku p.n.e. napisał ją Archestratos. Do najczęściej wykorzystywanych składników w greckiej tradycji kulinarnej należą oliwa z oliwek (używana niemal w każdym daniu), różnorodne ryby (w tym tuńczyk, barwena, okoń czy sardynka), baranina, świeże owoce morza, warzywa takie, jak bakłażan, pomidor, papryka czy czosnek, ser feta oraz jogurty, miód, cytryny, a także kawa.

My w naszym greckim menu zawarliśmy natomiast śniadaniowe suvlaki z warzywami i chlebkiem pita, tradycyjną sałatkę grecką, musakę, jogurtowy deser z miodem i orzechami oraz faszerowane papryki. Życzymy smacznego!

2017-11-14