Sól - jak z niej korzystać?

Czy wiesz, że...

1. Jej nadmiar może spowodować:

  • nadciśnienie tętnicze
  • zawał serca
  • udar mózgu
  • osteoporozę
  • raka żołądka

Polacy spożywają codziennie 2-3 razy więcej soli (od 12 do 15 gramów/ osobę) niż przewidują to zalecenia Światowej Organizacji Zdrowia (WHO).

Zalecenia

  • Czytaj informacje zawarte na etykietach ustalisz, ile soli spożywasz. Producenci nie zawsze informują na etykietach o ilości soli w danym produkcie spożywczym, podając za to zawartość sodu. 1g sodu odpowiada blisko 2,5 g soli.
    Sól = sód x 2,5
  • Spożywaj do 5g soli dziennie (2000mg sodu) odnosi się to soli pochodzącej ze wszystkich źródeł: zarówno tej zawartej w produktach rynkowych, jak i tej dodanej do potraw (tzw. Dosalanie).
  • 5g soli to płaska łyżeczka do herbaty.

Jak ograniczyć ilość soli w diecie?

Zmniejszaj stopniowo ilość spożywanej soli :

  • zamień ją na sól sodowo-potasową, zawiera ona mniej sodu,
  • usuń solniczkę ze stołu,
  • używaj mniej soli podczas gotowania potraw (dodawaj ją dopiero pod koniec przyrządzania posiłku),
  • stosuj suszone lub świeże zioła,
  • wybieraj produkty świeże, a nie przetworzone.